Regulaminy
Obowiązujący Regulamin Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Jaworze został przyjęty uchwałą nr 51/2021 Zarządu Powiatu w Jaworze z dnia 2 września 2021 r. w sprawie uchwalenia Regulaminu organizacyjnego Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Jaworze.
Treść regulaminu.
ROZDZIAŁ I.
POSTANOWIENIA OGÓLNE.
§ 1
Regulamin Organizacyjny Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Jaworze, zwany dalej „Regulaminem”, określa zakres zadań oraz szczegółową organizację Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Jaworze.
§ 2
Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
- Ustawie o pomocy społecznej – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. 2019, poz. 1507 ze zm.).
- Ustawie o wolontariacie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2020, poz. 1057 ze zm.).
- Ustawie o pieczy zastępczej – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. 2020 poz.821 ze zm.).
- Centrum - należy przez to rozumieć Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Jaworze.
- Staroście - należy przez to rozumieć Starostę Jaworskiego.
- Dyrektorze Centrum – należy przez to rozumieć dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Jaworze
- Zastępcy dyrektora Centrum - należy przez to rozumieć zastępcę dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Jaworze .
- Kierowniku Działu - należy przez to rozumieć kierownika Działu pomocy społecznej.
- Placówce ,,Jaworowy Start” w Jaworze - należy przez to rozumieć Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Jaworze Placówka Opiekuńczo-Wychowawcza ,,Jaworowy Start” w Jaworze.
- Domu Dziecka w Bolkowie - należy przez to rozumieć Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Jaworze Dom Dziecka im. dr. H. Jordana w Bolkowie.
- Placówce O-W należy przez to rozumieć Placówkę ,,Jaworowy Start” w Jaworze oraz Dom Dziecka w Bolkowie.
- Placówka - placówka opiekuńczo-wychowawcza.
- POIK - Powiatowy Ośrodek Interwencji Kryzysowej w Jaworze.
- Zarządzie - należy przez to rozumieć Zarząd Powiatu w Jaworze.
- Radzie - należy przez to rozumieć Radę Powiatu w Jaworze.
§ 3
- Centrum jest jednostką organizacyjną Powiatu Jaworskiego, działającą w formie jednostki budżetowej.
- Obszarem działania Centrum jest Powiat Jaworski.
- Siedzibą Centrum jest miasto Jawor.
- Centrum jest pracodawcą w rozumieniu przepisów prawa pracy.
ROZDZIAŁ II.
STRUKTURA ORGANIZACYJNA CENTRUM.
§ 4
- Strukturę organizacyjną Centrum tworzą:
- Dział administracyjno-księgowy, w skład którego wchodzą zespoły:
- finansowo-księgowy,
- administracyjno-kadrowy,
- samodzielne stanowisko ds. świadczeń.
- Dział pomocy społecznej, w skład którego wchodzą zespoły:
- ds. osób niepełnosprawnych i domów pomocy społecznej,
- ds. realizacji projektów z krajowych i zagranicznych źródeł finansowania (zespół jest powoływany na okres realizacji danego projektu).
- Dział pieczy zastępczej, w skład którego wchodzą:
- zespół ds. rodzinnej pieczy zastępczej,
- samodzielne stanowisko ds. pieczy instytucjonalnej,
- mieszkania chronione dla pełnoletnich wychowanków pieczy zastępczej,
- Dział - Powiatowy Ośrodek Interwencji Kryzysowej w Jaworze,
- Dział - Placówka „Jaworowy Start” w Jaworze,
- Dział - Dom Dziecka w Bolkowie.
ROZDZIAŁ III.
ZASADY FUNKCJONOWANIA CENTRUM.
§ 5
- Dyrektor Centrum organizuje pracę i reprezentuje Centrum na zewnątrz.
- W razie nieobecności dyrektora Centrum zastępuje go inna osoba upoważniona przez dyrektora na piśmie.
- Czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do pracowników Centrum należą wyłącznie do kompetencji dyrektora Centrum.
- Dyrektor Centrum wykonuje zadania statutowe przy pomocy zastępcy dyrektora oraz poszczególnych Działów, w skład których wchodzą zespoły i samodzielne stanowiska.
- Bezpośrednio podległe dyrektorowi Centrum są:
- Dział administracyjno-księgowy,
- Dział pomocy społecznej,
- Dział Powiatowy Ośrodek Interwencji Kryzysowej w Jaworze,
- Dział pieczy zastępczej,
- Zespół ds. realizacji projektów z krajowych i zagranicznych źródeł finansowania.
- Zastępcy dyrektora podległe są:
- Placówka ,,Jaworowy Start” w Jaworze,
- Dom Dziecka w Bolkowie.
W przypadku braku zastępcy dyrektora Centrum powyższe Działy podlegają dyrektorowi Centrum.
- Za obsługę finansową Centrum odpowiada główny księgowy.
- Zastępca dyrektora Centrum oraz główny księgowy działają w zakresie spraw powierzonych im przez dyrektora Centrum i ponoszą przed nim odpowiedzialność za ich realizację.
- Pisma wychodzące na zewnątrz podpisuje dyrektor Centrum lub inni upoważnieni przez niego pracownicy.
§ 6
- Zadania Centrum realizują pracownicy Centrum, stosownie do wewnętrznego podziału pracy.
- Wyszczególnienie zadań i obowiązków, ramy uprawnień i odpowiedzialności pracowników dyrektor określa w zakresach czynności pracowników.
- Każdy pracownik Centrum obowiązany jest przestrzegać zasad podporządkowania służbowego wynikającego z organizacji Centrum i szczegółowego podziału czynności.
ROZDZIAŁ IV.
PODZIAŁ ZADAŃ I KOMPETENCJI.
§ 7
Zadania i kompetencje dyrektora:
- Kierowanie działalnością Centrum zgodnie z obowiązującymi przepisami, uchwałami Rady i Zarządu.
- Realizowanie zadań wynikających z wyznaczenia Centrum na Organizatora Rodzinnej Pieczy Zastępczej.
- Wydawanie decyzji administracyjnych z upoważnienia Starosty w indywidualnych sprawach z zakresu pomocy społecznej i pieczy zastępczej należących do właściwości Powiatu.
- Składanie Radzie corocznego sprawozdania z działalności Centrum oraz przedstawianie wykazu potrzeb w zakresie pomocy społecznej.
- Opracowywanie powiatowej oceny zasobów pomocy społecznej zgodnie z ustawą o pomocy społecznej.
- Inicjowanie i podejmowanie przedsięwzięć organizacyjnych w celu zapewnienia właściwej i terminowej realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej i pieczy zastępczej.
- Sporządzanie sprawozdań właściwych dla realizacji zadań Centrum.
- Przygotowywanie projektów uchwał Rady i Zarządu dotyczących zakresu działalności Centrum.
- Koordynowanie realizacji powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych.
- Współpraca z jednostkami samorządu terytorialnego, organami administracji rządowej, organizacjami, stowarzyszeniami oraz z osobami fizycznymi i prawnymi działającymi w zakresie pomocy społecznej.
- Współpraca z sądem opiekuńczym w sprawach dotyczących opieki i wychowania dzieci pozbawionych częściowo lub całkowicie opieki rodzicielskiej.
- Kompleksowe planowanie budżetu w zakresie finansowym i rzeczowym.
- Prowadzenie polityki kadrowej wynikającej z prawa pracy.
- Zarządzanie mieniem powierzonym przez Powiat Jaworski.
- Wydawanie opinii o kandydatach na stanowisko kierowników jednostek pomocy społecznej.
- Wydawanie zarządzeń na podstawie obowiązujących aktów prawnych.
- Wykonywanie innych zadań zleconych przez Starostę.
§ 8
Zadania i kompetencje zastępcy dyrektora Centrum:
- Koordynowanie i sprawowanie nadzoru nad działalnością Placówki ,,Jaworowy Start” w Jaworze oraz Domu Dziecka w Bolkowie.
- Zapewnienie wychowankom standardów opieki i wychowania oraz usług zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Podejmowania czynności w zakresie zarządzania, a w szczególności dyscypliny pracy i dbałości o majątek placówki O-W, za wyjątkiem spraw zastrzeżonych wyłącznie dla dyrektora Centrum.
- Zapewnienie i utrzymanie odpowiedniego poziomu usług świadczonych przez placówki O-W.
- Stwarzanie warunków do integracji społecznej wychowanków placówek O-W poprzez ich aktywne uczestnictwo w życiu publicznym, społecznym, kulturalnym, artystycznym odpowiednio do ich zainteresowań i potrzeb.
- Zgłaszanie do ośrodków adopcyjnych dzieci z uregulowaną sytuacją prawną w celu poszukiwania dla nich rodzin przysposabiających.
- Sporządzanie rocznego sprawozdania z działalności placówek O-W, który następnie zatwierdzany jest przez dyrektora Centrum.
- Przyjmowanie interwencji i skarg wychowanków oraz ich rodzin i osób bliskich, a następnie ich analiza i podejmowanie stosownych działań.
- Wykonywanie innych zadań zleconych przez dyrektora Centrum.
§ 9
Zadania kierownika Działu pomocy społecznej:
- Koordynowanie i sprawowanie nadzoru nad wykonywaniem zadań Działu pomocy społecznej oraz nad realizacją zadań Zespołu ds. realizacji projektów z krajowych i zagranicznych źródeł finansowania (podczas realizacji projektów).
- Kontrola nad funkcjonowaniem POIK, w tym przygotowanie dokumentacji do wydania decyzji dot. POIK.
- Przygotowywanie dokumentacji dot. dochodzenia alimentów na rzecz dzieci umieszczonych w pieczy zastępczej oraz w sprawach dot. opłaty rodziców biologicznych za pobyt dzieci w pieczy zastępczej.
- Podejmowanie działań mających na celu pozyskiwanie zewnętrznych środków finansowych.
- Przygotowywanie wniosków i nadzór nad realizacją różnego rodzaju projektów finansowanych z krajowych i zewnętrznych środków pieniężnych, w tym środków unijnych.
- Kontrola nad realizacją zadań z zakresu pomocy uchodźcom i repatriantom.
- Prowadzenie statystyki i sprawozdawczości dotyczących realizowanych zadań.
- Współpraca z organizacjami pozarządowymi i prowadzenie spraw dotyczących tego obszaru zadań.
- Nadzór nad przestrzeganiem Regulaminu Kontroli Zarządczej Centrum.
- Wykonywanie innych zadań zleconych przez dyrektora Centrum.
§ 10
Zadania Działu administracyjno-księgowego.
Zespół administracyjno-kadrowy:
- Prowadzenie sekretariatu.
- Organizowanie właściwego obiegu dokumentów.
- Prowadzenie spraw osobowych pracowników Centrum.
- Współpraca z Powiatowym Urzędem Pracy w Jaworze w zakresie organizowania staży dla osób bezrobotnych, prac interwencyjnych, itp..
- Przygotowywanie dokumentacji w sprawie służby przygotowawczej.
- Prowadzenie list obecności, kart urlopowych, ewidencji zwolnień lekarskich.
- Dokonywanie zakupów materiałów i wyposażenia na potrzeby Centrum.
- Prowadzenie dokumentacji archiwum zakładowego.
- Wykonywanie drobnych napraw oraz prac konserwatorskich w siedzibie Centrum.
- Utrzymywanie w czystości pomieszczeń i otoczenia budynku.
- Wykonywanie innych zadań zleconych przez dyrektora Centrum.
Zespół finansowo-księgowy:
- Prowadzenie i nadzorowanie spraw finansowo – budżetowych.
- Prowadzenie ksiąg rachunkowych Centrum.
- Prowadzenie kasy Centrum.
- Przygotowywanie dokumentacji w zakresie:
- sporządzania list płac pracowników Centrum oraz prowadzenia kart wynagrodzeń,
- rozliczania rocznego pracowników z podatku dochodowego od osób fizycznych,
- ustalania prawa do wypłat zasiłków rodzinnych, miesięcznego rozliczenia składek ZUS,
- sporządzania deklaracji rozliczeniowych i imiennych raportów miesięcznych,
- prowadzenia ewidencji składników majątkowych oraz rozliczania inwentaryzacji.
- Obsługa finansowa rodzin zastępczych, pełnoletnich wychowanków rodzin zastępczych i placówek opiekuńczo – wychowawczych oraz wychowanków placówek wskazanych w ustawie o pomocy społecznej.
- Obsługa finansowa rodzin zastępczych oraz placówek opiekuńczo – wychowawczych typu rodzinnego w zakresie Programu 500+.
- Opracowywanie dokumentacji w zakresie zwrotu kosztów utrzymania dzieci w pieczy zastępczej przez powiaty i gminy.
- Przygotowywanie projektów porozumień w sprawie pokrywania kosztów utrzymania dzieci pochodzących spoza powiatu a umieszczanych w pieczy zastępczej na terenie Powiatu Jaworskiego.
- Prowadzenie statystyki i sprawozdawczości dotyczących spraw finansowych.
- Opracowywanie okresowych analiz, ocen, informacji oraz wniosków z wykonania budżetu w zakresie finansowym, opracowywanie dla Zarządu Powiatu materiałów informacyjnych oraz projektu budżetu w zakresie zadań własnych powiatu i administracji rządowej realizowanych przez Centrum.
- Prowadzenie ksiąg inwentarzowych.
- Nadzór nad realizacją Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.
- Współpraca z wydziałem finansowo – księgowym Starostwa Powiatowego w Jaworze.
- Wykonywanie innych zadań zleconych przez dyrektora Centrum.
§ 11
Zadania Działu pieczy zastępczej.
Zespół ds. rodzinnej pieczy zastępczej:
- Zapewnienie pobytu dzieciom pozbawionym całkowicie lub częściowo opieki rodzicielskiej w rodzinnej pieczy zastępczej.
- Przygotowywanie dokumentacji do wydania decyzji w sprawie przyznawania pomocy na usamodzielnienie, kontynuowanie nauki i na zagospodarowanie dla pełnoletnich wychowanków rodzin zastępczych.
- Prowadzenie naboru kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej zawodowej, rodziny zastępczej niezawodowej lub prowadzenia rodzinnego domu dziecka.
- Kwalifikowanie osób kandydujących do pełnienia funkcji rodziny zastępczej lub prowadzenia rodzinnego domu dziecka oraz wydawanie zaświadczeń kwalifikacyjnych zawierających potwierdzenie ukończenia szkolenia, opinię o spełnianiu warunków i ocenę predyspozycji do sprawowania pieczy zastępczej.
- Organizowanie szkoleń dla kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej lub prowadzenia rodzinnego domu dziecka.
- Organizowanie szkoleń dla kandydatów do pełnienia funkcji dyrektora placówki opiekuńczo-wychowawczej typu rodzinnego, wydawanie świadectw ukończenia tych szkoleń oraz opinii dotyczącej predyspozycji do pełnienia funkcji dyrektora i wychowawcy w placówce opiekuńczo-wychowawczej typu rodzinnego.
- Zapewnianie rodzinom zastępczym oraz prowadzącym rodzinne domy dziecka szkoleń mających na celu podnoszenie ich kwalifikacji, biorąc pod uwagę ich potrzeby.
- Zapewnianie pomocy i wsparcia osobom sprawującym rodzinną pieczę zastępczą, w szczególności w ramach grup wsparcia oraz rodzin pomocowych.
- Współpraca ze środowiskiem lokalnym, w szczególności z ośrodkami pomocy społecznej, sądami i ich organami pomocniczymi, instytucjami oświatowymi, podmiotami leczniczymi, a także kościołami i związkami wyznaniowymi oraz z organizacjami społecznymi.
- Prowadzenie poradnictwa i terapii dla osób sprawujących rodzinną pieczę zastępczą i ich dzieci oraz dzieci umieszczonych w rodzinnej pieczy zastępczej.
- Dokonywanie okresowej oceny sytuacji dzieci przebywających w rodzinnej pieczy zastępczej.
- Przeprowadzanie badań pedagogicznych i psychologicznych oraz analizy, o której mowa w ustawie o pieczy zastępczej, dotyczących kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej lub prowadzenia rodzinnego domu dziecka.
- Zgłaszanie do ośrodków adopcyjnych informacji o dzieciach umieszczonych w rodzinach zastępczych z uregulowaną sytuacją prawną, w celu poszukiwania dla nich rodzin przysposabiających.
- Organizowanie opieki nad dzieckiem, w przypadku, gdy rodzina zastępcza albo prowadzący rodzinny dom dziecka okresowo nie może sprawować opieki, w szczególności z powodów zdrowotnych, losowych lub zaplanowanego wypoczynku.
- Prowadzenie rejestru rodzin zastępczych i osób prowadzących rodzinne domy dziecka i zakwalifikowanych do ich prowadzenia.
- Opracowanie i realizacja Powiatowego Programu rozwoju pieczy zastępczej.
- Prowadzenie czynności z zakresu postępowań administracyjnych.
- Udzielanie informacji o sposobie zapewnienia miejsca w pieczy zastępczej w przypadku konieczności interwencyjnego umieszczenia dziecka poza środowiskiem rodzinnym.
- Wykonywanie innych zadań zleconych przez dyrektora Centrum.
Samodzielne stanowisko ds. pieczy instytucjonalnej:
- Zapewnienie pobytu dzieciom pozbawionym całkowicie lub częściowo opieki rodzicielskiej w instytucjonalnej pieczy zastępczej.
- Przygotowywanie decyzji w sprawie przyznawania pomocy na usamodzielnienie, kontynuowanie nauki i zagospodarowanie dla pełnoletnich wychowanków placówek opiekuńczo – wychowawczych oraz wychowanków placówek wskazanych w ustawie o pomocy społecznej.
- Realizacja Powiatowego Programu rozwoju pieczy zastępczej w zakresie pieczy instytucjonalnej.
- Prowadzenie spraw dotyczących mieszkań chronionych dla usamodzielnianych wychowanków pieczy zastępczej.
- Współpraca ze środowiskiem lokalnym, w szczególności z ośrodkami pomocy społecznej, sądami, instytucjami oświatowymi, podmiotami leczniczymi, kościołami, związkami wyznaniowymi oraz z organizacjami społecznymi.
- Prowadzenie czynności z zakresu postępowań administracyjnych.
- Wykonywanie innych zadań zleconych przez dyrektora Centrum.
Mieszkania chronione dla pełnoletnich wychowanków pieczy zastępczej.
- Mieszkania chronione przeznaczone są dla pełnoletnich wychowanków pieczy zastępczej, którzy:
- nie mają możliwości powrotu do swojej rodziny,
- nie mogą nadal przebywać w placówce lub z osobami, które stanowiły rodzinę zastępczą,
- wymagają wsparcia w procesie usamodzielnienia poprzez umieszczenie w mieszkaniu chronionym.
- Zasady funkcjonowania mieszkań chronionych oraz przyznawanie pobytu w tych mieszkaniach określają odrębne Regulaminy.
§ 12
Zadania Działu pomocy społecznej.
Zespół ds. osób niepełnosprawnych i domów pomocy społecznej:
- Udział w opracowywaniu i realizacji powiatowych programów działań na rzecz osób niepełnosprawnych oraz przestrzegania praw osób niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji społecznej i zawodowej.
- Podejmowanie działań zmierzających do ograniczenia skutków niepełnosprawności i likwidacji barier utrudniających funkcjonowanie osobom niepełnosprawnym.
- Prowadzenie wypożyczalni sprzętu rehabilitacyjnego dla osób niepełnosprawnych oraz osób poszkodowanych w wypadkach komunikacyjnych.
- Współpraca z organizacjami pozarządowymi i fundacjami działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji społecznej i zawodowej tych osób.
- Prowadzenie spraw związanych z dofinasowaniem zadań ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
- Prowadzenie spraw związanych z rehabilitacją dzieci i młodzieży.
- Prowadzenie spraw o dofinansowanie kosztów tworzenia i działania warsztatów terapii zajęciowej, a także nadzór nad ich funkcjonowaniem.
- Prowadzenie spraw związanych z przyznawaniem pobytu w Ośrodku Wsparcia ,,Pod Zielonym Dębem” w Jaworze oraz nadzór nad działalnością Ośrodka.
- Realizacja Programu „Aktywny Samorząd”.
- Przygotowywanie decyzji w sprawie umieszczania osób w domu pomocy społecznej.
- Współpraca z innymi PCPR w zakresie umieszczania osób w domach pomocy społecznej na ich terenie.
- Współpraca z ośrodkami pomocy społecznej w sprawach kwalifikacji do domów pomocy społecznej.
- Współpraca z Powiatową Społeczną Radą ds. Osób Niepełnosprawnych.
- Prowadzenie spraw związanych z działalnością POIK.
- Opracowywanie i przedstawianie planów, zadań i informacji z prowadzonej działalności dla Zarządu oraz ich udostępnianie na potrzeby samorządu województwa.
- Opracowywanie materiałów w zakresie statystycznych i sprawozdawczych.
- Nadzór nad funkcjonowaniem Domu Pomocy Społecznej w Jaworze.
- Wykonywanie innych zadań zleconych przez dyrektora Centrum.
§ 13
Zadania Zespołu ds. realizacji projektów z krajowych i zagranicznych źródeł finansowania:
Prowadzenie spraw dot. realizowanych projektów oraz zarządzanie projektami (w okresie realizacji projektów).
ROZDZIAŁ V.
ORGANIZACJA, STRUKTURA I ZADANIA
POWIATOWEGO OŚRODKA INTERWENCJI KRYZYSOWEJ W JAWORZE.
- Powiatowy Ośrodek Interwencji Kryzysowej, zwany dalej ,,POIK”, jest Ośrodkiem o zasięgu ponadgminnym, obejmuje teren Powiatu Jaworskiego. Podstawowym zadaniem POIK jest podejmowanie działań interwencyjnych w sytuacjach nagłego kryzysu.
- Powiatowy Ośrodek Interwencji Kryzysowej, zwany dalej POIK, funkcjonuje w ramach struktury organizacyjnej Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Jaworze, jako Dział Centrum.
- W jego skład wchodzą:
- pracownicy wykonujący zadania z zakresu interwencji kryzysowej: psycholog, prawnik, terapeuta, specjalista pracy z rodziną,
- mieszkanie chronione z lokalizacją w miejscowości Paszowice 119,
- całodobowy telefon interwencyjny wraz z dyżurami psychologa.
- POIK zarządza Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Jaworze lub wyznaczona przez niego osoba.
- POIK świadczy usługi w formie:
- udzielania szybkiej i doraźnej pomocy osobom znajdującym się w sytuacji kryzysowej,
- zapewnienia bezpiecznego schronienia dla ofiar przemocy w rodzinie oraz innych osób znajdujących się w nagłej sytuacji kryzysowej,
- wsparcia, poradnictwa oraz konsultacji psychologa, prawnika, terapeuty dla ofiar przemocy oraz innych osób znajdujących się w sytuacji kryzysowej,
- reprezentowania interesów podopiecznych w instytucjach publicznych i prywatnych,
- udzielaniu informacji dotyczących funkcjonowania placówek i instytucji zajmujących się poradnictwem i rozwiązywaniem problemów uzależnień oraz pomocą osobom dotkniętym przemocą w rodzinie,
- szukania i zabezpieczenia miejsca pobytu w innym ośrodku osobie lub rodzinie, która wymaga zapewnienia bezpiecznego schronienia na dłuższy czas,
- całodobowego dyżuru psychologa.
- Przy wykonywaniu swoich zadań POIK współpracuje z ośrodkami pomocy społecznej, Komendą Powiatową Policji w Jaworze, Sądem Rejonowym w Jaworze i w Kamiennej Górze, Powiatowym Ośrodkiem Rozwoju Edukacji w Jaworze, szkołami, wychowawcami i pedagogami szkolnymi, pielęgniarkami medycyny szkolnej, służbą zdrowia oraz przedstawicielami organizacji pozarządowych.
- Przyjęcie do POIK oraz mieszkania chronionego określają odrębne Regulaminy.
- Dokumentacja POIK prowadzona jest w Centrum. Dokumenty OIK oznaczane będą symbolem PCPR.POIK.
ROZDZIAŁ VI.
PLACÓWKA ,,JAWOROWY START” W JAWORZE.
DOM DZIECKA W BOLKOWIE.
§ 14
Organizacja placówek opiekuńczo-wychowawczych.
- Placówkami opiekuńczo-wychowawczymi kieruje zastępca dyrektora Centrum, który jest odpowiedzialny za ich organizację i prawidłowe funkcjonowanie.
- Zastępca dyrektora Centrum kieruje placówkami opiekuńczo-wychowawczymi przy pomocy wyznaczonych wychowawców koordynatorów.
§ 15
Placówka ,,Jaworowy Start”.
- Placówka ,,Jaworowy Start” w Jaworze jest placówką typu socjalizacyjnego, koedukacyjną przeznaczoną dla 14 wychowanków w wieku powyżej 10 r.ż.
- Do Placówki ,,Jaworowy Start” w Jaworze może zostać przyjęte dziecko młodsze w wyjątkowych przypadkach, szczególnie, gdy przemawia za tym jego stan zdrowia lub dotyczy rodzeństwa.
- Ustalona nazwa jest używana w pełnym brzmieniu na stemplach:
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Jaworze
Placówka Opiekuńczo-Wychowawcza „Jaworowy Start” w Jaworze
59-400 Jawor, ul. Piastowska 12/1
- Placówka używa tablicy urzędowej o treści:
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Jaworze
Placówka Opiekuńczo-Wychowawcza „Jaworowy Start” w Jaworze
59-400 Jawor, ul. Piastowska 12/1
§ 16
Dom Dziecka w Bolkowie.
- Dom Dziecka w Bolkowie jest placówką typu socjalizacyjnego, koedukacyjną przeznaczoną dla 14 wychowanków w wieku powyżej 10 r.ż.
- Do Domu Dziecka w Bolkowie może zostać przyjęte dziecko młodsze w wyjątkowych przypadkach, szczególnie, gdy przemawia za tym jego stan zdrowia lub dotyczy rodzeństwa.
- Siedzibą Domu Dziecka w Bolkowie jest miejscowość Bolków.
- Ustalona nazwa jest używana w pełnym brzmieniu na stemplach:
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Jaworze
Dom Dziecka im. dr. H. Jordana w Bolkowie
59-420 Bolków, ul. Mickiewicza 2
- Placówka używa tablicy urzędowej o treści:
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Jaworze
Dom Dziecka im. dr. H. Jordana w Bolkowie
59-420 Bolków, ul. Mickiewicza 2
§ 17
Zatrudnienie w placówce O-W.
- Placówka zatrudnia pracowników w wymiarze koniecznym do zapewnienia dzieciom bezpieczeństwa i indywidualnej opieki z uwzględnieniem ich wieku, stanu zdrowia i etapu rozwojowego.
- Placówka zatrudnia pracowników posiadających kwalifikacje zawodowe zgodne z wymaganiami określonymi w ustawie o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.
- Obowiązki pracowników określa dyrektor Centrum w zakresach obowiązków.
- Zasady zatrudniania i wynagradzania pracowników określają odrębne przepisy.
- W procesie opieki i wychowania dzieci uczestniczą wszyscy pracownicy placówki O-W.
- Pracownicy zatrudnieni w placówce O-W winni wykazywać należytą postawę i dawać dobry przykład swoim zachowaniem.
- W placówce O-W zatrudnia się:
- pracowników merytorycznych:
- wychowawców,
- psychologa,
- pedagoga,
- terapeutów
- i innych specjalistów w zależności od potrzeb wynikających z sytuacji wychowanków,
- pracowników obsługi (m.in. opiekunów, kucharzy, pracowników prac lekkich, magazynierów, kierowców) – w zależności od potrzeb placówki.
§ 18
Podział zadań i obowiązków w placówkach O-W.
- Wychowawca koordynujący zobowiązany jest w szczególności do:
- koordynowania i nadzoru nad przebiegiem procesu opiekuńczo-wychowawczego w placówce O-W,
- koordynowania pracą wychowawców i innych specjalistów zatrudnionych w ramach realizacji procesu opiekuńczo-wychowawczego wychowanków placówki,
- nadzoru nad realizacją zadań związanych z procesem usamodzielniania pełnoletnich wychowanków,
- nadzór nad prowadzeniem prawidłowej dokumentacji wychowanków, zgodnie w wymogami przepisów prawa,
- wykonywania innych zadań zleconych przez zastępcę dyrektora Centrum oraz dyrektora Centrum.
- Do zadań wychowawcy należy:
- organizowanie pracy w grupie wychowawczej,
- praca indywidualna z dzieckiem i kierowanie procesem wychowawczym dziecka,
- realizacja zadań wynikających z indywidualnego planu pomocy dziecku,
- rozpoznanie sytuacji rodzinnej dziecka,
- praca z rodziną dziecka,
- utrzymywanie kontaktu z instytucjami wspierającymi rodzinę,
- inicjowanie działań niezbędnych do unormowania sytuacji rodziny dziecka i umożliwienie powrotu dziecka do tej rodziny,
- utrzymywanie kontaktów z ośrodkami pomocy społecznej właściwych dla miejsca zamieszkania rodziców dziecka,
- prowadzenie karty pobytu dziecka,
- opracowywanie we współpracy z asystentem rodziny prowadzącym pracę z rodziną planu pomocy dziecku,
- prowadzenie dokumentacji dot. pracy z dzieckiem, stosownie do obowiązujących zapisów prawa,
- wykonywanie innych zadań zleconych przez zastępcę dyrektora Centrum i dyrektora Centrum.
- Do zadań psychologa należy:
- przygotowanie diagnozy psychofizycznej dziecka,
- prowadzenie zajęć z wychowankami,
- poradnictwo psychologiczne dla rodziców dzieci przebywających w placówce,
- pomoc psychologiczna dla wychowanków potrzebujących wsparcia przy rozwiązywaniu trudności i problemów życiowych,
- prowadzenie dokumentacji dot. pracy z dzieckiem,
- wykonywanie innych zadań zleconych przez zastępcę dyrektora Centrum i dyrektora Centrum.
- Do zadań pedagoga należy w szczególności:
- opracowywanie indywidualnej diagnozy pedagogicznej dotyczącej sytuacji dziecka: życiowej, edukacyjnej, zdrowotnej oraz ustalenie wskazań do dalszej pracy,
- współdziałanie z psychologiem i wychowawcą w opracowywaniu indywidualnych planów pomocy dziecku,
- prowadzenie zajęć specjalistycznych,
- pomoc wychowankom w rozwiazywaniu problemów wychowawczych i życiowych,
- poradnictwo pedagogiczne dla rodziców dzieci przebywających w placówce,
- prowadzenie dokumentacji dot. pracy z dzieckiem,
- przygotowywanie dokumentacji dotyczącej procesu usamodzielnienia wychowanków placówki,
- wykonywanie innych zadań zleconych przez zastępcę dyrektora Centrum i dyrektora Centrum.
Zadania poszczególnych pracowników określają zakresy czynności znajdujące się w ich teczkach akt osobowych.
§ 19
Ocena sytuacji dziecka.
- W placówce O-W działa Zespół ds. okresowej oceny sytuacji dziecka, zwany dalej Zespołem, który spotyka się nie rzadziej niż dwa razy w roku.
- Do zadań Zespołu należy:
- ustalanie aktualnej sytuacji rodzinnej dziecka,
- analiza stosowanych metod pracy z dzieckiem i rodziną,
- modyfikowanie planu pomocy dziecku,
- monitorowanie procedur adopcyjnych dzieci z uregulowaną sytuacją prawną umożliwiającą przysposobienie,
- ocena stanu zdrowia dziecka i jego aktualnych potrzeb,
- ocena zasadności dalszego pobytu dziecka w placówce,
- informowanie sądu o potrzebie umieszczenia dziecka w placówce działającej na podstawie przepisów o systemie oświaty, działalności leczniczej lub pomocy społecznej.
- W skład Zespołu wchodzą:
- zastępca dyrektora Centrum,
- wychowawca koordynator,
- pedagog,
- psycholog,
- przedstawiciel organizatora rodzinnej pieczy zastępczej,
- wychowawca kierujący procesem wychowawczym dziecka,
- inne osoby, w szczególności asystent rodziny prowadzący pracę z rodziną dziecka oraz przedstawiciel ośrodka adopcyjnego,
- rodzice dziecka, za wyjątkiem rodziców pozbawionych praw rodzicielskich.
- Dwa razy w roku w posiedzeniach Zespołu biorą udział przedstawiciele sądu właściwego ze względu na miejsce zamieszkania dziecka oraz przedstawiciele organizatora rodzinnej pieczy zastępczej, ośrodków pomocy społecznej oraz ośrodka adopcyjnego.
- Po dokonaniu okresowej oceny sytuacji dziecka Zespół formułuje pisemny wniosek co do zasadności dalszego pobytu dziecka w placówce i przesyła go do sądu.
§ 20
Procedury przyjęcia dziecka do placówki O-W i jego powrotu do rodziny.
- Do placówki O-W przyjmowane są dzieci na podstawie skierowania wydanego przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Jaworze.
- W uzasadnionych przypadkach, na wniosek rodziców, opiekuna prawnego, na polecenie sędziego lub dowiezienia przez policję albo osoby stwierdzającej porzucenie dziecka, w przypadku zagrożenia jego zdrowia lub życia, przyjęcie do placówki następuje bez skierowania.
- W przypadku, gdy do placówki przyjęte zostało dziecko w trybie określonym w ustępie 2, zastępca dyrektora Centrum obowiązany jest niezwłocznie, nie później niż w ciągu 24 godzin, powiadomić właściwy sąd rodzinny, Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Jaworze oraz właściwy ośrodek pomocy społecznej.
- Przyjmowanie dzieci do placówki O-W odbywa się przez całą dobę.
- Po przyjęciu dziecka do placówki O-W podejmuje się niezbędne działania zmierzające do uregulowania sytuacji dziecka.
- Pobyt dziecka w placówce trwa do momentu zaistnienia warunków umożliwiających jego powrót do rodziny, albo umieszczenia go w rodzinie przysposabiającej lub rodzinie zastępczej na podstawie prawomocnego postanowienia sądu.
- W przypadku, gdy dziecko nie może powrócić do rodziny lub nie może być umieszczone w rodzinie zastępczej czy adopcyjnej, pobyt w placówce trwa do uzyskania pełnoletności.
- Wychowanek po uzyskaniu pełnoletności może przebywać w placówce na dotychczasowych zasadach do 25 roku życia pod warunkiem kontynuacji nauki szkolnej.
- W przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności dziecka w placówce, zastępca dyrektora Centrum przeprowadza postępowanie wyjaśniające oraz powiadamia w ciągu 24 godzin rodziców albo opiekunów prawnych dziecka, policję i sąd rodzinny nadzorujący wykonanie postanowienia, a także Wojewodę Dolnośląskiego w przypadku dziecka cudzoziemców.
§ 21
Standardy opieki i wychowania w placówce O-W.
- Placówka O-W w zakresie działań socjalizacyjnych zapewnia:
- tworzenie dzieciom warunków fizycznego, psychicznego i poznawczego rozwoju,
- poszanowanie podmiotowości dziecka,
- poczucie bezpieczeństwa,
- poszanowanie i podtrzymywanie związków emocjonalnych dziecka z rodzicami, rodzeństwem i innymi osobami,
- prowadzenie zajęć socjalizacyjnych, korekcyjnych, kompensacyjnych, logopedycznych, terapeutycznych rekompensujących brak wychowania w rodzinie i przygotowujących do życia społecznego,
- kształtowanie u dzieci nawyków i naukę zachowań prozdrowotnych,
- naukę organizowania czasu wolnego, w tym uczestniczenia w zajęciach kulturalnych, rekreacyjnych i sportowych,
- uzgadnianie istotnych decyzji dotyczących dziecka z jego rodzicami lub opiekunami prawnymi,
- podejmowanie działań w celu powrotu dziecka do rodziny naturalnej, znalezienie rodziny przysposabiającej lub umieszczenie w rodzinnej pieczy zastępczej,
- organizację dla swoich wychowanków odpowiednich form opieki w środowisku.
- Placówka O-W zapewnia dzieciom dostęp do opieki zdrowotnej oraz niezbędne leki, produkty lecznicze, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyroby medyczne – stosownie do potrzeb dzieci.
- Placówka O-W zapewnia wychowankom wyżywienie dostosowane do potrzeb rozwojowych, kulturowych, religijnych oraz stanu zdrowia. Dostęp do podstawowych produktów żywnościowych oraz napojów zapewniony jest przez całą dobę.
- Wychowanków placówki O-W wyposaża się w odpowiednią odzież - dostosowaną do wieku i warunków atmosferycznych, środki higieny osobistej, podręczniki i inne pomoce szkolne dla wychowanków realizujących obowiązek szkolny.
- Placówka O-W zapewnia zabawki – odpowiednie do wieku wychowanków.
- Placówka O-W zapewnia kwotę pieniężną do własnego dysponowania przez dzieci od 5 r. ż., w wysokości określonej w rozporządzeniu w sprawie instytucjonalnej pieczy zastępczej. Szczegółowe zasady wypłacania kwot określa odrębny regulamin.
- Placówka O-W zapewnia wychowankom:
- pokój do spotkań z osobami odwiedzającymi,
- kuchnię i kuchnię podręczną,
- jadalnię,
- pokoje sypialne (osobno dla dziewcząt i chłopców), właściwie oświetlone, o powierzchni zapewniającej przechowywanie rzeczy osobistych i swobodne korzystanie z wyposażenia,
- łazienki w liczbie umożliwiającej korzystanie z nich w sposób zapewniający intymność i zgodność z zasadami higieny,
- odpowiednio wyposażone pomieszczenie do nauki, zajęć terapeutycznych i odpoczynku.
§ 22
Dokumentacja dzieci.
- W placówce O-W dla każdego dziecka prowadzi się:
- plan pomocy dziecku,
- kartę pobytu, która zawiera:
- opis relacji dziecka z rodzicami i innymi osobami bliskimi dziecku,
- opis funkcjonowania społecznego dziecka w placówce O-W i poza nią, z uwzględnieniem samowolnego opuszczania placówki,
- informacje o przebiegu kontaktów placówki O-W ze szkołą, do której uczęszcza dziecko oraz jego nauki szkolnej,
- opis rozwoju dziecka ze szczególnym uwzględnieniem samodzielności dziecka i jego stanu emocjonalnego,
- informacje o stanie zdrowia dziecka, w tym zdrowia psychicznego,
- informacje o lekach podawanych dziecku,
- informacje o pobytach dziecka w szpitalu, w tym szpitalu psychiatrycznym,
- informacje o szczególnych potrzebach dziecka i znaczących dla dziecka wydarzeniach,
- opis współpracy placówki z instytucjami i organizacjami działającymi na rzecz dziecka w tym z asystentem rodziny,
- kartę udziału w zajęciach prowadzonych przez psychologa, pedagoga lub osobę prowadzącą terapię, z opisem ich przebiegu, o ile dziecko tego wymaga,
- arkusze badań i obserwacji psychologicznych oraz pedagogicznych.
- Kartę pobytu dla dzieci uzupełnia się co miesiąc, w interwencji co dwa tygodnie.
- W placówce O-W prowadzi się ewidencję dzieci, która zawiera:
- imię i nazwisko dziecka,
- datę i miejsce urodzenia dziecka,
- adres ostatniego miejsca zamieszkania,
- aktualny adres zamieszkania rodziców lub jego opiekunów prawnych.
- W placówce O-W prowadzi się księgę meldunkową wychowanków.
- Za prawidłowe prowadzenie dokumentacji wychowanka odpowiada wychowawca kierujący jego procesem wychowawczym oraz osoba kierująca placówką O-W.
ROZDZIAŁ VII.
TRYB ZŁATWIANIA SPRAW,
PRZYJMOWANIE, ROZPATRYWANIE ORAZ ZAŁATWIANIE
SKARG I WNIOSKÓW.
§ 23
- Pracownicy Centrum zobowiązani są do załatwiania spraw zgodnie z zasadami określonymi w kodeksie postępowania administracyjnego, w innych przepisach i zgodnie z procedurami wewnętrznymi przyjętymi przez Centrum.
- W sprawach dotyczących skarg, odwołań i zażaleń stosuje się przepisy ustawy Kodeksu postępowania administracyjnego.
- Informacja o dniach i godzinach przyjęć interesantów Centrum w sprawach skarg i wniosków winna być umieszczona w widocznym miejscu w siedzibie Centrum.
§ 24
- Dyrektor Centrum przyjmuje interesantów w sprawach skarg i wniosków we wtorki w godzinach pracy Centrum.
- Pracownicy Centrum przyjmują interesantów w sprawach skarg i wniosków codziennie w godzinach pracy Centrum.
ROZDZIAŁ VIII.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE.
§ 25
Zmiany Regulaminu dokonywane są w drodze Uchwały Zarządu Powiatu w Jaworze.
Informacje
I.A.
I.A.
I.A.
PCPR w Jaworze